Geweldloze Communicatie

Geweldloze Communicatie gaat vooral over communicatie, het uitwisselen van informatie. Dat gebeurt op twee niveaus: Inhoud (7%) (verbaal) en Betrekking (93%), in welke relatie staan wij tot elkaar. Daarbij moet je denken aan lichaamshouding, gezichtsuitdrukking, tone of voice en gebaren. (Het nonverbale stuk)

Conflicten gaan nooit over de Inhoud, maar altijd over de betrekking.
De oplossing zit hem er niet in om te blijven praten/ruziën over de inhoud, maar door zgn meta communicatie; wat zit er achter de inhoud aan onvervulde behoefte en gevoelens.

Dit conform het uitgangspunt dat ieder mens zijn hele leven alleen maar bezig is zijn behoefte te vervullen en zich allerlei strategieën heeft aangemeten om dat voor elkaar te krijgen.

Waar over het algemeen op gereageerd wordt in conflicten is de strategie, in plaats van de achterliggende behoefte. Dat is waar we in de tweedaagse training uitgebreid naar gaan kijken.

De volgende aspecten komen aan bod:

  • Gevoelens. Iedereen heeft ze. Prettige gevoelens als ze bevredigd zijn en als gevoelens niet prettig zijn dan zit er een onvervulde behoefte achter die ingevuld wil worden. Het onprettige gevoel van honger zet bv. aan tot eten.
  • De relatie met de ander. De relatie met de ander wordt in eerste instantie gevoeld en pas later door middel van gedachtes beoordeeld. En onder elk negatief oordeel zit een onvervulde behoefte. Dat betekent dat het oordelen over een ander eigenlijk over jezelf gaat.
  • Het proces om tot Geweldloze Communicatie te komen.
    Aan het proces zal veel aandacht worden besteed, zodat je het zelf in jouw eigen leven, jouw team of relatie gaat helpen.

Het proces

Het toepassen van Geweldloze Communicatie ziet er als volgt uit:

  • Intentie

    Met welke intentie zit je in het proces, aan tafel in het gesprek of mail. De intentie is vaak voelbaar voor de ander en bepaalt het proces.

  • Waarneming

    Wat neem je waar en door welke filters neem je waar. Wat zie of lees je echt. Op de meeste waarnemingen zit een oordeel van jezelf over die waarneming.<br /> Bv: Jouw bureau is een rommeltje, jij bent onvoldoende bij klanten, ik zie jou worstelen, hij is een egoïstische man, etc.<br /> Dus wat neem je echt waar.

  • Gevoel

    Welk gevoel zit er achter jouw waarneming. Er zit namelijk altijd gevoel achter, maar het waarnemen daarvan behoeft vaak oefening.<br /> Ik voel mij niet geïrriteerd omdat jij iets fout hebt gedaan, maar omdat ik een onvervulde behoefte heb en daar ben jij niet verantwoordelijk voor.<br /> Het onprettige gevoel van honger zet aan tot eten.

  • Behoefte

    Welke behoefte zit onder het gevoel, de waarneming e.d. Als je jezelf geïrriteerd voelt heb je wellicht behoefte aan gehoord worden of aandacht, dat je niet krijgt omdat een ander bezig is om zijn behoefte te vervullen. Elkaars behoefte inventariseren en afstemmen is hierin van groot belang. En dan kun je een verzoek doen.

  • Het verzoek

    Een verzoek is pas een verzoek als je er echt NEE op kunt zeggen. Als je dus ook voelt dat het OK is om er nee op te zeggen. Anders wordt het een eis en dan gaan mensen in verzet.<br /> Het verzoek kan zijn op basis van een verzoek om eerlijkheid of een verzoek om empathie of actie. Een verzoek tot actie kan echter pas als er een gelijkwaardige verbinding gevoeld wordt.

Meer weten over de mogelijkheden?

Heb je een vraag of wil je graag meer weten over alle mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op met Harry of stuur ons een bericht via de website.

Ik wil meer weten

Waarmee kan Joe jou helpen?

Ontwikkelen is natuurlijk groeien in jouw unieke talenten, zodat jij kunt doen waar je goed in bent. Jouw talenten kun je inzetten in je persoonlijke ontwikkeling, voor de ontwikkeling van een team én voor de ontwikkeling van een organisatie als geheel.

Persoonlijke Ontwikkeling

Wil je met jezelf aan de slag om te ontdekken wie je bent en zelf meer sturing te geven aan jouw leven?

Lees meer

Team Ontwikkeling

Geef je leiding aan een team en wil je met het team aan de slag om de samenwerking en het resultaat te verbeteren?

Lees meer

Organisatieontwikkeling

Ben je verantwoordelijk voor het functioneren en/of het resultaat van een organisatie en heb je het gevoel dat er meer inzit dan er nu uitkomt?

Lees meer
joebeheerGeweldloze Communicatie